Z gabinetu fizjoterapeuty – ból w okolicy barku

Ból w okolicy barku

Jest jedną z najczęściej występujących dolegliwości z jaką pacjenci zgłaszają się do gabinetów fizjoterapeutów czy osteopatów. Przyczyn problemów z barkiem jest wiele i mogą one dotyczyć samego kompleksu barkowego jako wynik przebytych urazów, do których zaliczamy m.in. złamania elementów kostnych, naderwania bądź zerwania ścięgien/więzadeł/mięśni, zwichnięcia lub skręcenia w obrębie stawów. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż nie bez znaczenia pozostają zmiany pourazowe, zapalne i zwyrodnieniowe. W przypadku pierwszej kategorii bolesność barku najczęściej wywołana jest przez niestabilność stawu ramienno-łopatkowego, stawu barkowo-obojczykowego, zapalenie torebki stawowej lub też zerwania/zapalenia stożka rotatorów.

Stany zapalne odpowiadające za dolegliwości bólowe barku to m.in. schorzenia reumatyczne (RZS, ZZSK, kolagenozy czyli choroby tkanki łącznej), które wynikają z niestabilności stawu bądź mikrourazów.

Za bolesność w okolicy barku mogą odpowiadać także nieprawidłowości występujące w innych częściach ciała np. odcinka szyjnego kręgosłupa, układu pokarmowego, oddechowego, krążeniowego. W takiej sytuacji mamy do czynienia z bólem rzutowym (przeniesionym).

Poniżej przedstawiamy najczęstsze patologie:

1. Ciasnota podbarkowa (konflikt podbarkowy)

2. Uszkodzenie stożka ( pierścienia)  rotatorów

3. Niestabilność stawu łopatkowo-ramiennego, „ wypadnięcie barku”

4. Zamrożony bark- stan zapalny torebki stawu ramienno- łopatkowego

5. Uszkodzenie obrąbka stawu barkowego

6. Niestabilność ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego

W jaki sposób fizjoterapeuta może wykorzystywać techniki osteopatyczne nie ukończywszy szkoły osteopatii?

Oferujemy Ci unikatowy program nauki wybranych technik zagadnień oraz technik manualnych z dziedziny osteopatii. Oznacza to, że sam decydujesz które metody terapii chcesz poznać w pierwszej kolejności.

Nasze kursy kierowane są dla fizjoterapeutów, lekarzy a także studentów w/w kierunków chcących poznać techniki osteopatyczne. Nie musisz kończyć szkoły osteopatii aby swoją codzienną pracę z pacjentem wykorzystywać techniki z dziedziny osteopatii. Nasze specjalistyczne, praktyczne kursy niewątpliwie wzbogacą Twoją ofertę terapeutyczną co przedłoży się na Twoją efektywność, skuteczność i zadowolenie w oczach pacjentów.

Które techniki osteopatyczne okażą się przydatne w leczeniu dolegliwości barku?

Przede wszystkim przed przystąpieniem do terapii należy przeprowadzić z pacjentem szczegółowy wywiad dotyczący jego stanu zdrowia, przebytych chorób, urazów oraz kontuzji. Kluczowe jest również wykonanie badania różnicowego, którego celem jest ustalenie przyczyny i dokładnych dolegliwości. Przy diagnozowaniu problemów z barkiem należy zwrócić uwagę na pełne badanie przedmiotowe i podmiotowe osteopatyczne i neurologiczne nie tylko barku, ale również kręgosłupa szyjnego, lędźwiowego, klatki piersiowej oraz przepony i narządów wewnętrznych., bowiem niejednokrotnie za problemy barkowe odpowiadają nieprawidłowości zlokalizowane w innych obszarach ciała.

Program terapii obejmuje działania miejscowe związane bezpośrednio z okolicą bolesną jak i działanie skoncentrowane na pracy z innym organem np. praca na przeponie, przywrócenie swobody ruchu miednicy czy praca na śledzionie, nadnerczach w celu zmniejszenia stanu zapalnego oraz korekcja postawy. Do terapii skojarzonej na bolesny bark możemy zaliczyćm.in  wyregulowanie balansu mięśniowego pomiędzy grupami mięśni (techniki energii mięśniowej – MET), więzadeł (techniki balansowania więzadłowego – BLT), powięzi (techniki bezpośrednie oraz pośrednie) zlikwidowanie mięśniowo-powięziowych punktów spustowych- np za pomocą technik tkanek miękkich.

Jak jeszcze można pracować z pacjentem?

Do leczenia dolegliwości związanych ze stawem barkowym możemy z powodzeniem wykorzystać Manipulacje krótkodźwigniowe HVLA. Powodzenie tej metody wynika m.in. z faktu, iż za problemy z barkiem często odpowiadają nieprawidłowościami na poziomie kręgosłupa tj. ograniczenie ruchomości przejścia szyjno-piersiowego, kręgosłupa szyjnego czy piersiowego.

Ponadto fizjoterapeuci chętnie stosują techniki powięziowe, które są powszechnie wykorzystywane do leczenia łańcuchów mięśniowo powięziowych, a także skoncentrowanych na pojedyncze mięśnie między innymi: naramienny, dwugłowy ramienia, kruczo-ramienny, czworoboczny czy też mięśnie stożka rotatorów.

Jak już zostało wspomniane powyżej, niejednokrotnie za dolegliwości bólowe stawu barkowego odpowiadają patologie umiejscowione w innych obszarach ciała ze względu na połączenia powięziowe oraz neurologiczne.

Na przykład często problemy wątrobowe przejawiają się dolegliwościami bólowymi w prawym barku, a restrykcje w obrębie opłucnej w zależności od strony występowania). Techniki terapii wisceralnej najczęściej znajdują zastosowanie w leczeniu przewlekłych stanów chorobowych jak również dolegliwości o niesprecyzowanej przyczynie.

Doskonale sprawdza się także sucha igłoterapia czyli Dry Needling. Tak jak inne techniki tkanek miękkich służy wyeliminowaniu punktów spustowych (jest najskuteczniejszą ze wszystkich metod) jak również można za jej pomocą dotrzeć do obszarów głębiej położonych. W niektórych przypadkach wykonuje się nakłuwanie okołookostnowe w celu wygaszenia przewlekłego stanu zapalnego. Znajomość powszechnie występujących punktów biologicznie aktywnych oraz ich stymulacja w sposób pośredni mogą przyśpieszyć gojenie tkanek i powrót do zdrowia..,