Opis zajęć

Zapalenie ścięgna Achillesa, problemy z rozcięgnem podeszwowym, bóle kolan, bioder, piszczeli to jedynie przykłady problemów, z którymi borykają się osoby uprawiające sport. Kontuzja to bardzo trudny czas dla każdego sportowca niezależnie od tego czy uprawia sport zawodowo czy też amatorsko. Niejednokrotnie  sportowiec zmuszony jest na określony czas zrezygnować z aktywności fizycznej lub nawet całkowicie jej zaprzestać.

Sportowcy coraz częściej odwiedzają gabinety fizjoterapeutów i osteopatów w nadziei uzyskania szybkiej i fachowej pomocy. Często Was pytają: „ kiedy wrócę do pełnej formy?” Bez wątpienia terapia osób uprawiających sport stawia przed fizjoterapeutami bardzo wiele wyzwań. Fizjoterapeuta powinien wykazywać się nie tylko bardzo dobrymi umiejętnościami z zakresu terapii manualnej, ale też potrafić prawidłowo ocenić wzorce ruchowe, wyjaśnić pacjentowi mechanizm powstawania poszczególnych patologii, jak rownież przedsięwziąć odpowiednie działania prewencyjne mające na celu zapobieganie poszczególnym urazom.

Poniżej przedstawiamy jedynie przykłady dolegliwości jakich mogę doznać osoby uprawiające sporty wymagające aktywności biegowej (m.in. atleci, koszykarze, piłkarze itp.)

1. „Kolano biegacza”- zespół bólu przedniej i bocznej części stawu kolanowego: PFTS patellofemoral pain syndrome, ITBS ból w bocznej części kolana związany z przeciążeniem pasma biodrowo-piszczelowego.

W grupie ryzyka znajduje się każdy sportowiec, który ma tendencje przeciążania przedniej części kolana. Najczęściej schorzenie jest wynikiem błędów treningowych i dotyka tzw,. długodystansowców.

2. Zapalenie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to największe i najsilniejsze ścięgno w ludzkim organizmie. Jednocześnie jest to rownież najczęściej uszkadzana struktura ścięgnista. Podczas biegu musi wytrzymywać ponawiające się obciążenia przekraczające nawet 10-krotność masy ciała. Ścięgno Achillesa narażone jest zarówno na uszkodzenia nagłe (ostre) jak i przewlekłe.

3. Uszkodzenie grupy kulszowo-goleiowej

Dolegliwość najczęściej występuje u sportowców, którzy mocno rozbudowują mięśnie uda. Najczęściej uszkodzeniom ulegają silne mięśnie, które są w skróceniu. Dodatkowo nieodpowiednia rozgrzewka przed intensywnym biegiem potęguję ryzyko wystąpienia uszkodzenia.

4. Zapalenie rozcięgna podeszwowego

Schorzenie najczęściej dotyka biegaczy z obniżonym lub zbyt wysokim łukiem stopy. Wówczas dochodzi do większego obciążenia rozcięgna. Kolejnym powodem występowania urazu jest nadmierna pronacja lub supinacja.

5. Shinsplints

Dolegliwość polega na uczuciu napięcia i bólu po przyśrodkowej stronie kości piszczelowej. MTSS pojawia się najczęściej u początkujących sportowców lub osób, które wracają do biegania po dłuższej przerwie.

6. Syndrom traktu biodrowo-piszczelowego

Podobnie jak shinsplints występuję u początkujących biegaczy – zwykle z zaburzeniami osi kończyny, np. hyperpronacją stopy lub nierówną długością nóg. Ponadto schorzenie może pojawić się kiedy aktywność fizyczna wymaga dużo krótkich podbiegnięć lub zbiegania w dół.

7. Złamania zmęczeniowe

Czyli takie, które nie wynikają z upadku tylko występują po przekroczeniu określonej granicy wytrzymałości kostnej. Najczęściej dotyczą osób biegających bardzo długie dystanse w nieodpowiednim obuwiu po twardej nawierzchni.

Niniejszy kurs przedstawia problematykę urazów i kontuzji biegaczy. Pod okiem specjalisty terapii sportowej, doświadczonego praktyka Petera Horobina  poznasz mechanizmy powstawania najpowszechniejszych urazów i kontuzji jak również nowoczesne i sprawdzone metody ich leczenia.

Korzyści

Podczas kursu Osteopatia w sporcie – urazy i kontuzje biegaczy

– nauczysz się sprawdzonych i skutecznych technik terapeutycznych stosowanych przy poszczególnych problemach;

– dowiesz się jak prawidłowo oceniać i poprawiać wzorce ruchowe pacjenta (m.in. analiza chodu);

– poznasz specjalistyczne testy oceny stopnia dysfunkcji;

– będziesz wiedział, jak wprowadzać wielomodułową terapią do różnorodnych patologii stosując elementy reedukacji pacjenta, terapii manualnej, odpowiednich ćwiczeń rehabilitacyjnych.

Ponadto otrzymasz skrypt oraz dostęp do platformy online, z nagraniami technik ,które były prezentowane przez prowadzącego.

Instruktor

BSc, DO MSc Peter Horobin

OSTEOPATIA W SPORCIE INSTRUKTOR
Peter Horobin jest specjalistą  w dziedzinie osteopatii i medycyny  sportowej. Po ukończeniu studiów w ESO kontynuował swoją naukę, specjalizując się w dziedzinie medycyny sportowej w University College London Na co dzień pracuje w Pure Sports Medicine w Londynie, gdzie jest członkiem multidyscyplinarnego zespołu terapeutów. Jest wykładowcą w międzynarodowej, prestiżowej szkole osteopatii European School of Osteopathy w Maidstone. Specjalizuje się w obszarze: analizy wzorców ruchowych biegaczy, reedukacji chodu, rehabilitacji w sporcie. Jako doświadczony terapeuta manualny fascycnuje się nauką nt. mechanizmów powstawania bólów.

Nadchodzące kursy

Paź

Medycyna Osteopatyczna i Sportowa – Urazy i Kontuzje Biegaczy

09:00 — 16:30