Kurs The Perrin Techniques

Kurs The Perrin Techniques – terapia pacjentów z fibromialgią, CFS/ME

Zespół przewlekłego zmęczenia jest wyniszczającą chorobą o nieznanej etiologii, która charakteryzuje się występowaniem stałego lub nawracającego uczucia zmęczenia. Jednocześnie wspomniane zmęczenie nie jest objawem toczącej się choroby organicznej.

Pacjent borykający się z zespołem chronicznego zmęczenia (CFS) nie odczuwa poprawy nawet po nocznym odpoczynku. Zmęczenie jest na tyle silne, by znacząco wpłynąć na aktywność zawodową, społeczną i osobistą chorego.

U chorych stwierdza się ponadto współistnienie innych objawów, do których należą między innymi: bóle mięśniowo-stawowe, zaburzenia pamięci i koncentracji, zaburzenia snu, obniżenie nastroju, a także bóle głowy, gardła, osłabienie mięśniowe, powiększenie węzłów chłonnych, brak apetytu, mdłości, suchość w jamie ustnej, zaburzenia widzenia, poty nocne, lęk,zawroty głowy.

Poprawne zdiagnozowanie CFS jest zadaniem niezwykle trudnym, poniewąż zmęczenie, podobnie jak szereg objawów towarzyszących, występuje w przebiegu wielu chorób ogólnoustrojowych.

CFS jest uważany za kolejną chorobę cywilizacyjną. Etiologia jest nieznana.

Problemem chronicznego zmęczenia oraz figromialgii zajął się dr Raymond Perrin. Swoją karierę poświęcił badaniom nad wspomnianymi chorobami. Dzięki swojej pracy doktorskiej na temat drenażu neurolimfatycznego w Chronic Fatique Syndrome stał się ekspertem w zakresie zagadnień limfatycznych w osteopatii. W roku 1989 opracował The Perrin Techniques- program terapii pacjentów z fibromialgią, CFS/ME.

Techniki opierają się na następujących hipotezach. Centralny układ nerwowy jest jedynym obszarem w naszym ciele, który nie ma prawdziwego układu limfatycznego. Płyn mózgowo rdzeniowy zachowuje się tak jak układ limfatyczny i odprowadza toksyny wzdłuż kranialnych i kręgowych obszarów okołonaczyniowych.

Następnie toksyny odprowadzane są do naczyń chłonnych w tkankach głównie wokół zatok nosowych. W kolejnym etapie płyn mózgowo rdzeniowego drenowany jest wzdłuż kręgosłupa wewnątrz naczyń chłonnych biegnących w kierunku kaudalnym. Naczynia chłonne odprowadzają toksyny przez przewód piersiowy do krwi i wątroby gdzie następuje ich rozkład.

W Journal of Science Translation Medicine ukazała się publikacja opracowana przez Iliff i zespół na Uniwersytecie of Rochester Medical Center. Badaczy zaintrygował fakt, że w mózgu nie ma ewidentnych naczyń chłonnych. Skutkuje to tym, że bez takiego systemu, substancje włączając w to amyloid-beta (peptyd, który gromadzi się w mózgu osób chorych na Alzheimera) akumulują się w organizmie, powodując przy tym negatywne uszczerbki na zdrowiu.

Te odkrycia potwierdzają teorię, że niewydolność systemu drenowania ciała może mieć konsekwencje w odkładaniu się substancji toksycznych.

W przypadku CFS/ME układ drenujący nie działa poprawnie zarówno w głowie jak i kręgosłupie pacjenta powodując w tym samym nawarstwianie się toksyn w obrębie centralnego układu nerwowego. Etiologia może być pourazowa, wrodzona a nawet dziedziczna. Jeśli na poziomie strukturalnej integralności kręgosłupa i mózgu występują nieprawidłowości w obszarze drenażu wówczas narastające toksyny w połączeniu z czynnikami stresu będą prowadziły do dysfunkcji odnoszących się do podwzgórza i przez to oddziaływały na kontrolę współczulną centralnych naczyń chłonnych.

Trzydniowy kurs The Perrin Techniques

Podczas kursu Dr Raymond Perrin odniesie się do anatomii stosowanej i fizjologii układu współczulnego i układu neuro-limfatycznego. Omówi zagadnienia związane z patogenezą CFS/ME, a także odniesie się do objawów zespołu chronicznego zmęczenia. W kolejnym etapie przedzie do procedury diagnozowania pacjenta z CFS/ME oraz etapu terapii chorego. Tym zagadnieniom poświęcona zostanie największa część szkolenia. Dr Perrin poruszy również problematykę fibromialgi. Odwoła się do podobieństw zachodzących między CFS a fibromialgią a także czynników różnicujących oba schorzenia. Podobnie jak w przypadku CFS największą uwagę skupi na procedurze diagnozowania i terapii pacjenta chorego na fibromialgię.

Kurs obejmuje 30 godzin dydaktycznych. Prowadzony jest w języku angielskim z tłumaczeniem na j. Polski._